15 februari 2010

Spikmattan

Får en hel del förfrågningar om ifall jag fortfarande använder min spikmatta, om jag gör det lika regelbundet och om jag tycker det ger resultat.

Svaret är JA på alla frågor. Jag använder min fina gröna spikmatta nästan varenda kväll, det är härligt att lägga sig på den och varva ner. Jag ligger oftast på den i sängen. Har jag ont i ryggen lägger jag mig även en stund mitt på dagen, då lägger jag mig på golvet med fötterna på en stol så att benen går i 90 graders vinkel.

Jag har haft svårt att somna sedan många år och sedan jag började använda spikmattan så sover jag bättre och har även mindre ont i rygg och nacke. Jag märker att blodcirkulationen kommer igång och jag blir varm i hela kroppen.

Om jag kan tacka spikmattan för att jag sover bättre eller inte kan jag inte med säkerhet säga. Kanske är det så att jag vill tro på det?! Det viktigaste för mig är att jag sover så mycket bättre sedan jag började använda den.

Är det några av er andra som har spikmattor? Använder ni dem? Märker ni några resultat?
kram Annika

4 kommentarer:

Millan M sa...

Ja, jag har spikmatta. Har tyvärr slarvat med den den senaste tiden. Tycker nog att jag haft effekt av den. Har, precis som du, av o till ont i min rygg o ibland svårt att sova eller så vaknar jag stup i kvarten (troligen stressrelaterat). Kommer inte riktigt in i ngn bra rutin med mattan, men det är väl bara att ta sig i kragen;) HAr du ngn spikkudde?

Anna J sa...

Hej Annika!
Jag använder min spikmatta främst när jag har svårt för att somna eller om jag vaknar på natten och inte kan somna om. Det slår aldrig fel, jag somnar nästan direkt. =)
En rolig sak är att sambon, som förut var så emot spikmattor, också har börjat använda den, både när han har haft ont i nacken och när han inte har kunnat somna.
Kram

sickan sa...

jajamensan. har haft min sen julen 2008 ( köpte den eg till mamma, men en viss person i min närhet trodde inte hon ville ha den... så jag gick med på att behålla den själv...), och den är perfekt när jag är stressad och inte klarar av att varva ner på egen hand, och ännu bättre om jag är genomfrusen och inte kan somna, då är den bästa receptet för att både somna som en stock och för att bli varm o go.

Sarabarasara sa...

Nu var det väl så att mamma faktiskt inte ville ha en. Till en början. Medan en viss person i min närhet väldigt gärna ville ha en :)
Och sen fick alla i hennes närhet att vilja ha en...

Related Posts with Thumbnails