10 juli 2011

Fotoskolan del 3 - sommar och manuella inställningar

Länge har jag tänkt att utforska min kameras manuella inställningar lite mer och efter att ha läst fotoskolans del 3 om manuella inställningar gjorde jag slag i saken. Nu kan jag lite mer om bländare, slutare och ISO, men jag har mycket att lära.

Fotoläxan den här gången var valfri bildtolking av ordet sommar. Jag skulle andvända mig av det jag lärt mig om bildkomposition och ljus. Jag som har möjlighet att använda manuella inställningar skulle även prova dessa och ange de olika värden jag använt till bilden.

Med detta i tanken gick jag ut i trädgården för att se om jag kunde testa lite olika inställningar och se om jag hittade något som representerar sommar. Tänka sig det gjorde jag och jag fick till några bilder som jag blev nöjd med (fast många fler hamnade i papperskorgen).

Mina vinbär på stam är en klar sommarfavorit i trädgården, goda att äta, fina färger och ofta ett tillhåll för små kryp av olika slag.

Bländartal: F/2.8
Exponeringstid: 1/250
ISO-hastighet: ISO-400

Här har jag fotat vinbärsbuskarna underifrån för att få med himlen.
Bländartal: F/7.1
Exponeringstid: 1/250
ISO-hastighet: ISO-200

Bländartal: F/8
Exponeringstid: 1/250
ISO-hastighet: ISO-200

Bländartal: F/5.6
Exponeringstid: 1/640
ISO-hastighet: ISO-400

Jag försökte även ta ett kort när sambon vattnade chiliplantorna som står utanför växthuset. Jag tycker det blev läckert med regnbågen!
Bländartal: 5
Exponeringstid: 1/500
ISO-hastighet: ISO-200
Det är inte omöjligt att det kommer fler sommarfoton från mig till fotoskolan, men vi börjar så här!
kram Annika

8 kommentarer:

.::CaRiN::. sa...

Hej Annika! Tack för dina goa kommentarer! Jag blir alltid lika glad! :D Vad duktig du är som tar tag i att lära dig kameran bättre! Men det är ju verkligen kul att ta fina bilder! Tycker du har lyckats jättebra! 8) Ha en fortatt fin söndag! Kram!

Cathrin sa...

Fantastiske härliga bilder tagna av en proffsig fotograf.
Ha det gott kram Cathrin

Josefin -Happy Days- Följ min fotoskola och vårt husbygge! sa...

Härligt härligt! Jag blir så glad när jag ser hur du provat dig fram med olika inställningar samt även tagit med dig bitarna från del 1+2. Vilken fin effekt med regnbågen du fick med. :-)

Länkar dig!

Fru Vallmo sa...

Riktig fina sommarbilder! Visst är det roligt att prova sig fram, eller hur! Ha det fint

Unknown sa...

Härliga sommarbilder :)
Häftigt med regnbågen.

Kram Maria

Sussi sa...

Vilka jätte fina bilder, du ha verkligen fångat sommar känslan i dom. jag är också med i fotoskolan.
/ Sussi

Yohanna i Las Palmas sa...

God afton!
Tittade förbi här för att se hur du gjort läxan. Vad ambitiöst och fint. Jag har pillat lite med knapparna men blir inte nöjd. Får pilla mer i morgon.
Nu en god natt!
Hälsningar
Yohanna

Marie sa...

Finfina bilder ju =D, bra jobbat med läxan

Related Posts with Thumbnails