12 juli 2011

Höganäs, Kullaberg, Arilds vingård och Torekov

Efter en mycket god frukost på hotellet så tog vi bilen till Höganäs. Där tillbringade vi förmiddagen med shopping. Vi köpte lokal must, knäckformar i silikon, en hög med dukar till fyndpris, ett par gympadojjor, ett par nya örhängen och ett par jeans och två t-shirtar till sambon. Shoppingturen avslutades med en god köttbullemacka i den svalkande skuggan.

Efter lunchen fortsatte vi kustvägen upp mot Kullabergs naturreservat och Kulla fyr. Där blåste det som bara den, men vi strosade runt och fotograferade en stund. Är så glad över att Patrick tycks tycka det är liiiite roligt att ta kort, hoppas att det håller i sig. Utsikten där är magisk!

Här ser man fyren i bakgrunden.

Sambon ser nästan förbannad ut, men jag tyckte att fotot blev rätt läckert så det får vara med ändå.

Det blåste rejält här ute och det syns på min frisyr. Sambon har i det här fallet en alldeles perfekt frisyr, men som man säger - det finns för och nackdelar med det mesta!

Efter att ha spenderat ett par timmar här så var det dags för det planerade fikat hos Flickorna på Skäret. Väl där var det alldeles fullt med folk, inga parkeringar och kö. På vägen hade vi sett en skylt med reklam för italiensk glass och bestämde oss för att åka dit istället. Det visade sig vara en toppenidé! Vi hamnade nämligen på Arilds vingård. Där kunde vi njuta av varsin god italiensk glass, sambon en god latte och jag ett gott glas av deras eget rosévin! Först var det lite molnigt och därmed kyligt så jag hade tröjan på, men efter ett par klunkar vin kom solen! Ja, om ni inte tror mig får ni se på bilderna.

Sambon konstaterade att vi sett alldeles för lite båtar på semestern så det rådde vi bot på med en tur till Torekov. På vägen åkte vi förbi Skånes stearinljusfabrik där vi passade på att stanna. Där fanns massor av ljus, men vi nöjde oss med att köpa en ljuslampett till gillestugan.

Efter en lång dag så åkte vi tillbaka till hotellet och vilade en stund för att som vi planerat äta middag på hotellet. När vi kom ner dit kändes det instängt, inga direkta fönster och eftersom solen sken så tog vi istället bilen in till Ängelholm. Där hamnade vi på en jättemysig uteservering med mycket god mat och en trubadur som spelade trallvänliga låtar. Eftersom trippen var helt oplanerad blev tyvärr kameran kvar på hotellet för sambons lilla kamera låg på laddning.

Nu ska jag ta och läsa en stund innan jag kommer somna som en stock efter en härlig men intensiv dag!
Ha det gott allihop!
kram Annika

Anita sa...

Hej vännen!
Tack för titten på härliga bilder. Kul att läsa om er lilla tripp och shoping. Ni får med er mycket gott och fint hem.
Ha det gott.
Kram

Petra/Paradise sa...

Men vilken otroligt härlig tripp ni är på!
Vad avundsjuk jag är! Jag vill också åka iväg med min familj å titta på allt fint som Sverige har att erbjuda.
Visst är det härligt att hitta de där små guldkornen på vägen, som vingården ni stannade till på!
Eller att ni tog bilen in till city på kvällen för att äta en bit mat och att det valet var så mycket bättre än att sitta instängd på hotellet :D
Det är dom små guldkornen som gör det :)

Kramisar!!

Barasara sa...

Å, vad härligt det ser ut - underbart! Hellre en liten avstickare fylld med guldkant än en långresa när man får leva sparsamt.

Jennie/Deleelsia sa...

Vilken härlig resa ni verkar varit ute på. Mycket verkar ni hunnit med på några dagar. Kul att se alla bilder på både er och vad ni sett.
Sofiero kanske vi med kan hinna med på hemresa från Danmark som vi ska till om några veckor.