21 maj 2010

Fredag och jämställdhetsarbete

Idag har jag tagit en ledig förmiddag. Så skönt att kunna sova ut, gå en långpromenad och ha lite tid att bara vara.

I eftermiddag är det avslutning på ett jämställdhetsprojekt jag varit med i som går ut på att bygga en hållbar jämställdhet på kommunens förskolor och skolor (även andra förvaltningar). Jag har varit med i den grupp som har diskuterat en checklista med ett antal punkter som skall gälla alla förskolor i kommunen. Det gäller allt från utbildning, kompetensutveckling till hur man gör jämställdhet i praktiken.

Ett mycket spännande och roligt arbete, synd bara att inte alla rektorer tycks tycka detsamma. Nu hoppas vi att det har förändrats till hösten då listan skall implementeras i verksamheterna. Det är svårt att driva ett förändringsarbete utan stöttning från ledningen!

Vi har arbetat med jämställdhetsfrågan en hel del i mitt arbetslag och försöker få in det i det mesta vi gör och inte göra det till en enskild fråga. Vi har bland annat jobbat med neutrala rumsbenämningar, vilket innebär att vi kallar rummen för hur de ser ut i stället för vad man kan göra där, vi kallar rummen för ex randiga rummet och vi har tomma rum och leklådor.


På bilderna ovan kan ni se vårt randiga rum, hur tomma våra rum är och hur vi förvarar våra leklådor! Vi sätter upp mycket dokumentationer i rummen och en hel del teckningar/målningar och annat vi gör på förskolan.

Alla leksaker finns i genomskinliga backar i ett flertal hyllor utanför lekrummen och själva lekrummen är helt enkelt tomma. Barnen hämtar en, två eller fler lekbackar med sig in i rummen och där kombinerar de själva sina lekar. Ett mycket spännande och, som det nu visar sig, framgångsrikt koncept.

Vi ser att vi erbjuder ett större urval av lekmaterial framme samtidigt, vi vuxna tillåter mer, barnen har blivit mer kreativa, de utvecklar och för leken framåt, alla rummen används av både flickor och pojkar, fler lektillfällen där flickor och pojkar leker tillsammans och  att materialet används av både flickor och pojkar i högre grad. En sak vi fastställt under det gångna året är att vi vuxna och barnen ser på de tomma rummen på olika sätt. Vi vuxna ser tomhet som tråkigt och oinspirerande. Barnen ser möjligheter!

Det är detta jag ska jag "redovisa" idag och har tidigare även gjort det för våra politiker. Om det är någon som är intresserad av att veta mer eller har några undringar, tveka inte fråga.

Jag hoppas att ni alla har en bra fredag och solen lyser på er!
kram Annika

5 kommentarer:

Lotta sa...

Heja heja! Härligt att ni är så engagerade i jämställdhetsarbetet. Tyvärr så är det ju svårt med hållbarheten om inte ledningen tar sitt ansvar. Jag blir upprörd över rektorer som inte ser barnens bästa för det är ju vad det handlar om.
Lycka till med presentationen och ert fortsatta arbete!

Kram L8

Therese sa...

Guuud så spännande arbete ni gjort, tomma rummet ideen låter så skoj och intressant!
Önskar dig en fin helg, kram! <3

annmari sa...

Låter spännande med tomma rum. Får jag höra mer om när vi ses nästa gång
kram am

Jenny sa...

Hej!
Vad kul och spännande det låter med tomma rum och leklådor. Det är en ide jag kommer att ta med mig i mitt arbete som barnskötare. Det utvecklar ju verkligen barnens fantasi och skapar annorlunda lekkombinationer, kul!!

Barasara sa...

Å. Jättespännande. Och så himla glad jag blir - heja,heja!

Related Posts with Thumbnails