13 september 2010

Cardiff 3-7 september

Så var då äntligen dagen här, Anna och jag skulle till Cardiff som är huvudstaden i Wales. Det tog ett bra tag att ta sig dit. Vi åkte hemifrån vid 12 tiden och var framme i Cardiff vid 22 lokal tid. Pappa var snäll och skjutsade oss till Landvetter där vi hoppade på planet mycket glada och förväntansfulla.

Det blir ett långt inlägg och bilderna kommer inte i kronologisk ordning.

Här sitter vi och väntar på bussen som skall ta oss från Heathrow i London till Cardiff, en bussresa som tog 3 timmar.

Vi hade ingen aning om vad vi skulle göra mer än att äta och dricka gott, shoppa och bara umgås och ha det bra. Vi var fast beslutna om att Karin, Annas syster, som har väldigt mycket reseledare i sig skulle se till att vi fick se och höra en hel del och det fick vi! Vi fick 3,5 dag och på dessa dagar hann vi med mycket.

Det visade sig att Karin bodde så centralt man bara kunde. Bara att ta trappan ner och så befann vi oss mitt i centrum! Här är vi ute på första shoppingrundan. Cardiff visade sig vara rena shoppingparadiset, där fanns flera stora köpcentrum mitt inne i centrum och samtidigt fanns de gamla arkaderna med små söta butiker, fik och matställen.

Här står jag utanför Jamie Olivers restaurang, Jamie´s italian. Vi passade på att ta ett par kort där utanför när det var tomt på folk för vi var inte säkra på att vi skulle kunna få ett bord och äta där någon kväll. (MEN jag kan avslöja redan nu att det fick vi).

En hel del gott fika blev det de här dagarna. Här har Anna äntligen fått lite gott fika på Starbucks. Just den här Starbucks låg precis utanför Karins hus. Själv drack jag en mycket god varm choklad!

Vi har även vistats på vattnet. På den första bilden sitter vi på vattenbussen ner till Cardiff Bay och på den andra bilden åker vi båt nere i Cardiff Bay. Ett jättemysigt ställe där de med hjälp av slussar har skapat en sötvattendamm/sjö. Det är nämligen så att det är en tidvattenskillnad på hela 14 meter där, så utan slussarna så vore det bara en enda stor gyttjepöl där på dagarna. På båtturen som vi gjorde sista dagen passade vi även på att smaka på den lokala delikatessen Welshcakes, mycket goda små kakor. Nu följer några bilder från båtutsikten.

Nere i Cardiff Bay låg flera fina byggnader, bland annat ett urcoolt konserthus som var byggt i lokala material. Fasaden på huset är gjord i skiffer och det är häftigt att se de olika färgränderna. Fönstren är bokstäver som tillsammans bilder en dikt. Det fanns även massor av pubar, caféer och matställen. På en av bilderna sitter jag på en uteservering med ett glas vin, det var så härligt!

Mitt inne i Cardiff låg även ett fantastiskt slott. Där var vi och spenderade en förmiddag. En häftig miljö med slottsdelar från olika tider. I bakgrunden på första bilden ser ni tornet som vi faktiskt klättrade upp i, det var högt vill jag lova, fast jag klarade mig helskinnad både upp och ner.

Vi hade turen att träffa en härlig människa nere i en utställning och han såg till att vi spökades ut så här. Roligt hade vi, fast jag vet inte om vi blev så snygga som han ville göra gällande.

God mat och dryck har vi njutit av under vår minisemester. Ett par dagar gick vi hem och vilade en stund innan det var dags för middag. Medan Karin sov för att orka med (hon hade varit jättedålig veckan innan vi kom och gick på antibiotika) så passade jag och Anna på att läsa en stund och det smakade riktigt gott med ett glas vin.

Den absolut godaste maten åt vi på Jamie´s italian. Där njöt vi av en mycket god födelsedagsmiddag som Karin bjöd på. Hela kvällen var fantastisk! Det var härlig stämning, lagom belysning, bra bakgrundsmusik, underbara dofter, fantastisk servitör och maten var gudomlig. Till förrätt åt vi mozarella och tomatsallad med urgott bröd, friterade ravioli och marinerade sardiner. Till huvudrätt åt Anna ravioli med svamp, Karin lime eller citronsmakande ravioli fyllda med ost och jag åt köttbullar kokta i tomatsås med en urgod pasta och lite kanelsmak. Efterrätterna vi tog in var tiramisu, Walesisk glass och en chokladkaka med espressosmak. Jag kan säga att det var sååååå fantastiskt gott och jag måste erkänna att vi inte orkade äta upp chokladkakan (vi var så tagna av all god mat att vi glömde att fota efterrätterna sorgligt nog).

Näst sista dagen varnade de för ösregn i Cardiff så vi tog tåget över gränsen till England och den mysiga staden Bath. Regnet höll sig undan och vi kunde njuta av en härlig dag med stadsrundtur och så åt vi en fantastisk sallad vid floden. På bron ser ni en massa små fönster, det är små söta butiker som ligger längs med hela bron.

Tack än en gång Karin för gästfriheten och för allt och Anna för ett fantastiskt resesällskap! Nästa upplevelse blir kanske ballongflygningen?!

Jag kan säga att det var två trötta resenärer sambon var och hämtade på flygplatsen på tisdagkvällen. Flyget var försenat och vi var inte hemma i Jönköping förrän vid 00.30. Som tur var hade vi tagit semester på onsdagen och jag tog det bara lugnt, umgicks med sambon och läste en bra bok. Skönt att hinna med en sådan dag innan det var dags att börja jobba igen.