13 juli 2011

Ingen solskenshistoria

Nej dagen i dag har sannerligen inte varit någon solskenshistoria. Himlen har bjudit på många olika nyanser av grått, inte en enda solglimt på hela dagen. Tänk vilken skillnad det blir på humöret när solen byts ut mot regn.

Dagen började med en god frukost på hotellet. För mig blev det en skål med yoghurt och egenblandad müsli, en god fralla med ost, en kopp te, ett glas apelsinjuice och ett gäng med vattenmelonsbitar. Min goda müsli bestod av goda flingor, hasselnötter, valnötter, linfrön och solrosfrön.

Därefter tog vi bilen mot Helsingborg, på vägen började det ösregna! Vi stannade till på en scrapbookbutik som heter Scraproom och jag köpte ett par papper, pappbokstäver i olika storlekar och några blingpärlor. Blev faktiskt förvånad hur lite jag hittade.

Sedan åkte vi in och parkerade bilen vid knutpunkten och tog båten till Helsingör. På båten åt jag ett mycket gott wienerbröd!

Även i Helsingör regnade det så det var till att plocka fram paraplyerna. Vi strosade runt en stund och sedan skulle sambon köpa whisky. Vi var inne i en butik och fick då lära oss något som sambon numera kallar "dansk marknadsföring". Det innebär att överallt är allt prismärkt, men om varorna (i det här fallet flaskorna) ligger ner så gäller helt andra priser och det bästa av allt är att det ska kunderna förstå utan att det står någonstans. Det hela slutade med att sambon inte ville köpa de båda flaskor han tänkt utan bara den ena varpå mannen i butiken blev sur. Hur som haver, sambon gav sig inte utan handlade bara den ena flaskan. På väg till båten gick vi in i en till liten affär för att se om de hade någon "kul" whisky. Där fick vi smaka på en sort och den köpte vi!

Väl tillbaka på svensk mark så hade regnet gett med sig och vi strosade en stund på stan. Sambon hittade en butik med bara massor av köksgrejer. Där handlade han lite smått och gott! På väg tillbaka till bilen stannade vi till på turistbyrån. Utanför hade de några roliga kaniner och jag testade sambons kamera. Liten och smidig att fotografera med.

Som jag redan nämnt har sambon en svaghet för båtar, så naturligtvis så gick vi förbi hamnen och där passade vi på att fotografera lite. Jag tror att sambon är ute efter att hitta semesterns fulaste frisyr på mig eller rättare sagt brist på frisyr.

När sambon fotograferar som bäst så säger han att hans kamera tar bilder utan att han trycker på knappen. Jag säger att det tror jag inte på utan testar kameran och tar detta kort på honom. Han är inte jättenöjd med den bilden, men jag tycker den är skön.

När han tar de här bilderna så visar han tydligt att så faktiskt är fallet, han håller inte ens fingret på knappen och mycket riktigt den tar bilder ändå. Lite märkligt, men det finns säkert någon logisk förklaring. Jag retas lite med sambon och påstår att det är för att han är för långsam så att till och med kameran tröttnar på att vänta. Han ser så rolig ut när han frustrerat ser på när kameran tar en massa bilder på mig så jag kan inte hålla mig för skratt!

Nu är vi tillbaka på hotellet och vilar fötterna en stund och funderar på vad vi är sugna på för mat i kväll. Vi får väl se vad det kan tänkas bli.

Hoppas att ni alla har det gott och att ni har bättre väder än vi!
kram Annika

Petra/Paradise sa...

Roligt att du skriver så informativt Annika! Härligt och se alla foton och roligt att du delar med dig av dem :D
Tror allt att din sambo fick på självutlösaren, den kan ta flera kort åt gången utan att man trycker på knappen, så det var nog det :)

Tråkigt med regn!! Men skönt att det blev uppehåll till slut :)

Hoppas ni fick i er en god bit mat ikväll!
ha en toppenbra dag imorgon!!

kramisar

Vilka härliga bilder du bjuder på! Låter som att ni har haft en kanondag trots regn. Kram

Annika sa...

Hej, och tack för ditt besök och fina ord inne hos mig :)
När jag köpte min kamera förra året upptäckte vi att den hade en funktion som sökte upp "leenden" :). När man log mot kameran tog den kort automatiskt, kanske är en sån funktion ni har på kameran.
Hoppas solen kommer åter, under resterande tid av resan :)
Kram Annika

Men OJ så mkt jag har missat att kommentera ser jag. Vilka härlig dagar ni verkar ha haft, trots molnigt och regn ibland.
Vilka underbara foton du har tagit och det verkar som om patrik börjar gilla att fotografera med??

Ha det så gott goa du så ses vi snart. ;)