25 juli 2011

Symaskinsöverdrag!

I mitt hobbyrum står inte längre någon dator, skrivare och scanner. Den delen av skrivbordet skall nu utgöra syhörnan. Jag har tänkt att symaskinen ska stå framme så att jag faktiskt använder den oftare. Eftersom det inte fanns något överdrag till så tänkte jag sy ett.

När jag röjde nere i hobbyrummet "hittade" jag några panellängder som jag fyndade för ett år sedan på en Serholt outlet. De köptes för att jag skulle sy dukar av dem. Det är nämligen supersmidigt att sy dukar av panellängder, bara att klippa dem i lagom längd och fålla kortsidorna, långsidorna är ju redan fållade.

När jag fick syn på detta fina tyg med jordgubbar på tänkte jag att det skulle bli ett fint symaskinsöverdrag som gör att det är sommar året runt i mitt hobbyrum.

Jag började med att mäta omkretsen på min symaskin och la till en del för sömsmån och för att det inte ska sitta för tajt. Hade jag sytt av ett brett tyg så hade jag nog valt att mäta höjden genom att mäta från mitten av maskinen och ner till bordet och även här lägga till för sömsmån och bredden på fållen.

Nu hade jag en lång remsa, i mitt fall var den 120 cm. Först sydde jag ihop kortsidorna och zigzagade så att tyget inte ska fransa sig vid tvätt. Därefter vek jag tyget ut och in, placerade sömmen mitt bak, nålade och sydde sedan längs den övre långsidan. Sedan strök jag för att få väl synliga veck vid kortsidorna.

Nu kommer vi till det som är lite trixigt att förklara. Jag vek hörnen (tyget med avigsidan utåt) med sömmen och det strukna vecket mot varandra. (Sedan nålade jag lite för att tyget inte skulle flytta sig) och ritade ut en linje tvärs över som jag sydde efter. (Linjen i mitt fall var 13 cm). Klippte bort överflödigt tyg och zigzagade kanterna.

Testade överdraget och såg att det var lite för högt och vek upp 3 cm och fållade kanten.

Så här ser hörnan ut nu!


Kan passa på att visa en bild av hur det såg ut innan jag hade satt på övdraget.


Jag avslutar med en närbild på symaskinen med överdraget på. Kanske inte en perfekt passform, men jag är nöjd!


Hoppas att ni förstår min förklaring. Annars är det bara att fråga så ska jag förklara tydligare.
kram Annika

2 kommentarer:

Linda/Pieces by Pieces sa...

Men titta vilket fint symaskinsöverdrag! Jordgubbar - me like! Ha det så gott!

Kram

Maria sa...

Jag har länge haft ett tygstycke hängande över symaskinen, nu blir det fart på mig må du tro.
Så fräscht och fint det blev.

Maria

Related Posts with Thumbnails