02 december 2010

Reflektioner i juletid

Allt för många i min omgivning går in i en av årets stressigaste tider och det pratas om mååånga måsten. Jag försöker att låta bli att känna alla måsten utan gör mer det jag tycker är roligt. Allt är förstås inte roligt, men jag försöker vända på det så att det blir något jag vill i stället för ett måste. Till exempel så är städningen inte det roligaste, men självklart vill jag ha det fint omkring mig. Har dessutom en toppensambo som fixar det mesta nu när jag har ont i ryggen.

Jag vill njuta av den härliga tid som är nu. Jag njuter av att tända ljus och dricka glögg eller en mugg varm choklad, lyssna på julmusik, strosa på stan och köpa julklappar, pyssla och göra julkorten, fixa julklappsetiketter, slå in julklappar, fundera ut vad jag ska göra för julgodis och vad jag ska baka för kakor. Sambon som älskar att laga mat står för planering av julmaten.

Det är inte svårt att få julkänslor i Jönköpingstrakten, för utanför fönstret är det vitt av snö och det lyser fint av alla ljusslingor, ljusstakar och stjärnor i alla fönster. Att lyssna på storebrors spotify lista med julmusik gör det hela ännu bättre!

Förresten, ni missar väl inte PaperMaze julkalender?! I dag har de ett riktigt bra erbjudande.

Stressa inte utan försök att njuta av den härliga tid som är nu.
kram Annika

4 kommentarer:

Sara-SaGam sa...

Jag gör som du Annika. Brukar känna mig ganska lugn den här tiden på året. Tar det mesta med ro. Sen är det klart att det är en del aktiviteter och avslutningar av diverse saker som barnen är engagerade i. Förutom julspel och tomtevandringar... Men jag andas och njuter av adventstiden. Kram!

Petra/Paradise sa...

LÅter som härligt sunt förnuft tycker jag!!
Visst är det stressigt för många, å det är nog svårt att komma ifrån.
Men om man följer många av dina "punkter" så tror jag att man närmar sig det rätta hållet iallafall :)

Bra skrivet gumman!

Trevlig helg på dig vännen och ha nu en underbart härlig pysseldag på lördag(söndag?)! :)

KRAMAR Petra

Therese sa...

Precis så resonerar jag med, jag älskar den här tiden å vill verkligen bara njuta. Filmen och skumtomtarna var en gudomlig kombo - oj vilken nostalgi och julfeeling jag fick! Trevlig helg kära du <3

Pernilla/Trollwing sa...

Hej tjejen!
Usch, hoppas din rygg ger med sig snart, ska du inte ta ett naprapat eller sjugymnastbesök så du får lite hjälp?
Vilken bra julinställning du har! Ska försöka ta åt mig, själv har jag inte så mycket stress egentligen, bara stressiga gamla magspöken efter jobbiga jular som varit:-( Tur man har en man och massa barn med bra jul-känslor!

Kram p¨å dig!

Related Posts with Thumbnails