03 augusti 2011

Fotoskolan del 6 - lek med kameran

Denna veckan handlar fotoskolan om att släppa loss och leka lite med kameran. Så här beskriver Josefine veckans läxa: "Slappna av och släpp loss kreativiteten, ta kort lite oplanerat, oväntat och hur som helst. Utmana dig själv att inte tänka så mycket utan gå på impuls och bara gå loss i ditt fotograferande!! Välj sedan ut någon eller några av de bilder du anser bäst och beskriv vad det är i den/dem du tycker om och gärna lite kortfattat hur bilden blev till."


Veckan gick så himla fort så att jag nästan höll på att glömma bort den här läxan. Satt i soffan och läste och fick syn på den här urhärliga ljusspeglingen i vårt vitrinskåp. Fick otroliga sommarkänslor och var bara tvungen att ta ett foto! I speglingen ser ni även det lilla fönstret som solen skiner in genom. 
 
 
Nedanför fönstret står numera en vedkorg för i början på sommaren installerade vi kaminer. Tänkte att det kunde bli ett häftigt foto att ta en närbild på strukturen och det tyckte jag att det blev. Det ser nästan ut som sten.
 

När jag skulle vattna mina pelargonsticklingar såg jag att en gått i blom och vilken fantastiskt vacker blomma. Fortsatte att fotografera och det blev ett par läckra bilder.

 

Blombladen är helt otroligt fint marmorerade och den fina pistillen i mitten ser ut som en stjärna i det här perspektivet. På bilden här under ser ni pistillen från ett hel annat perspektiv.

 

Till sist så tog jag en bild på den fina knoppen. I bakgrunden skymtar de andra blommorna.
 
Den sista bilden till veckans fotoläxa får bli på en del av utsikten från uteplatsen där vi njuter av sköna sommarkvällar. Jag gillar hur solen skiner genom träden i bakgrunden. Det är härligt och vackert med svensk sommar!
 
 
Jag får fortsätta leka och utforska kameran framöver, hann ju inte med det riktigt som jag skulle velat innan det var dags att redovisa läxan.

Hoppas att ni har en härlig kväll!
kram Annika

1 kommentar:

Josefin -Happy Days- Följ min fotoskola och vårt husbygge! sa...

Fint jobbat med läxan, jag gillar speciellt hur du fångade den varma solen som speglas i vitrinskåpet, det skapade även ett fint mönster. :-)

Länkar dig och läxan!

Related Posts with Thumbnails